PENITENCJARIA APOSTOLSKA
DEKRET o związaniu odpustów z aktami kultu spełnianymi dla uczczenia Bożego Miłosierdzia
?Miłosierdzie Twoje, Boże, nie zna granic, niewy- czerpany jest skarbiec Twojej dobroci?? (modlitwa po hymnie Te Deum). ?Boże, Ty przez przebacze- nie i litość najpełniej okazujesz swoją wszech- moc? (modlitwa z XXVI niedzieli okresu zwykłego) ? tak śpiewa, wiernie i z pokorą, święta Matka Koś- ciół. Niezmierzona łaskawość Boża, okazywana zarówno całemu rodzajowi ludzkiemu, jak i każdemu człowiekowi, przejawia się bowiem w sposób szcze- gólnie wyraźny, gdy sam Bóg wszechmogący odpuszcza grzechy i uchy- bienia moralne, winnych zaś po ojcowsku dopuszcza na nowo do przyjaźni z sobą, którą z własnej winy utracili.
Wierni, poruszeni tym do głębi serca, rozpamiętują tajemnice Bożego przebaczenia i z pobożnością je sprawują; rozumieją oni w pełni, jak bardzo jest godziwe, a nawet konieczne, aby Lud Boży wielbił specjalnymi mod- litwami Boże Miłosierdzie i zarazem ? spełniwszy z wdzięcznym sercem wymagane uczynki i niezbędne warunki ? mógł uzyskiwać duchowe dobra czerpane ze skarbca Kościoła. ?Misterium paschalne stanowi szczytowy punkt tego właśnie objawienia i urzeczywistnienia miłosierdzia, które zdolne jest usprawiedliwić człowieka, przywrócić sprawiedliwość w znaczeniu owego zbawczego ładu, jaki Bóg od początku zamierzył w człowieku, a przez człowieka w świecie? (Dives in misericordia, 7).
Istotnie, Miłosierdzie Boże zdolne jest przebaczyć najcięższe nawet grzechy, ale czyniąc to, skłania wiernych do wzbudzenia w sobie nadprzy- rodzonego żalu, nie tylko psychologicznego, za własne grzechy, tak że po- dejmują oni ? również z pomocą łaski Bożej ? mocne postanowienie, by już więcej nie grzeszyć. Takie duchowe usposobienie pozwala rzeczywiście uzyskać wybaczenie grzechów śmiertelnych, kiedy wierny przyjmuje z po- żytkiem sakrament pokuty, lub też żałuje za nie przez akt doskonałej mi- łości bądź doskonałego żalu i postanawia przystąpić jak najprędzej do sa- kramentu pokuty. Nasz Pan Jezus Chrystus w przypowieści o synu mar- notrawnym poucza nas bowiem, że grzesznik winien wyznać swoją nędzę przed Bogiem, mówiąc: ?Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Niebu i względem ciebie; już nie jestem godzien nazywać się twoim synem? (Łk 15, 18?19), i dostrzec w tym działanie Boże: ?był umarły, a znów ożył, zaginął, a odna- lazł się? (Łk 15, 32).
Ojciec Święty Jan Paweł II, wiedziony pasterską troską o dusze i po- ruszony rozważaniem dobroci Ojca Miłosierdzia, pragnąc wpoić głęboko w umysły wiernych te nakazy i pouczenia wiary chrześcijańskiej, postanowił, aby II Niedziela Wielkanocna była poświęcona rozpamiętywaniu ze szcze- gólną pobożnością tych darów łaski, i nadał jej miano Niedzieli Miłosierdzia Bożego (Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, dekret Misericors et miserator, 5 maja 2000 r.).
Ewangelia z II Niedzieli Wielkanocnej opowiada o przedziwnych dzie- łach, jakich dokonał Chrystus Pan w samym dniu zmartwychwstania, gdy po raz pierwszy ukazał się publicznie: ?Wieczorem owego pierwszego dnia tygodnia, tam gdzie przebywali uczniowie, choć drzwi były zamknięte z oba- wy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: ?Pokój wam!? A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie, ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: ?Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam?. Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: ?Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane?? (J 20, 19?23).
Ażeby wierni przeżywali to święto z głęboką pobożnością, Ojciec Świę- ty rozporządził, że we wspomnianą niedzielę będzie można dostąpić odpustu zupełnego, zgodnie ze wskazaniami podanymi poniżej. Dzięki temu wierni będą mogli obficiej korzystać z daru pocieszenia Ducha Świętego, a przez to żywić coraz większą miłość do Boga i bliźniego; kiedy zaś uzyskają oni Boże przebaczenie, sami będą z kolei gotowi przebaczyć ochoczo braciom.
Dzięki temu wierni w sposób doskonalszy zachowywać będą ducha Ewangelii, urzeczywistniając w sobie odnowę wskazaną i wprowadzoną przez Sobór Watykański II: ?Chrześcijanie, pamiętając o słowach Pana: ?Po tym wszyscy poznają, żeście uczniami moimi, jeśli będziecie się wzajemnie mi- łowali? (J 13, 35), niczego nie powinni pragnąć goręcej, niż żeby coraz wiel- koduszniej i skuteczniej służyć ludziom w dzisiejszym świecie. (?) Ojciec zaś chce, abyśmy we wszystkich ludziach rozpoznali Chrystusa jako brata i skutecznie miłowali, tak słowem, jak i czynem? (Gaudium et spes, 93).
Dlatego Ojciec Święty, powodowany gorącym pragnieniem rozbudzenia w chrześcijańskim ludzie jak najżywszej czci Bożego Miłosierdzia ? ze względu na przebogate duchowe owoce, jakie może ona wydać ? podczas audiencji udzielonej w dniu 13 czerwca 2002 r. niżej podpisanym, przeło- żonym Penitencjarii Apostolskiej, zechciał przyznać odpusty na następują- cych zasadach:
Udziela się odpustu zupełnego na zwykłych warunkach (spowiedź sa- kramentalna, komunia eucharystyczna, modlitwa w intencjach papieskich) wiernemu, który w II Niedzielę Wielkanocną, czyli Miłosierdzia Bożego, w ja- kimkolwiek kościele lub kaplicy, z sercem całkowicie wolnym od wszelkiego przywiązania do jakiegokolwiek grzechu, choćby powszedniego, weźmie udział w pobożnych praktykach spełnianych ku czci Bożego Miłosierdzia albo przynajmniej odmówi przed Najświętszym Sakramentem Eucharystii, wystawionym publicznie lub ukrytym w tabernakulum, modlitwę ?Ojcze nasz? i Credo, dodając pobożne wezwanie do Pana Jezusa Miłosiernego (np. ?Jezu Miłosierny, ufam Tobie?).
Udziela się odpustu cząstkowego wiernemu, który ? przynajmniej z ser- cem skruszonym ? skieruje do Pana Jezusa Miłosiernego jedno z prawnie zatwierdzonych pobożnych wezwań.
Ponadto marynarze, którzy wykonują swoje obowiązki na niezmierzo- nych obszarach mórz; niezliczeni bracia, których tragedie wojenne, wy- darzenia polityczne, uciążliwe warunki naturalne i inne podobne przyczyny zmusiły do opuszczenia rodzinnej ziemi; chorzy i ich opiekunowie oraz ci wszyscy, którzy z uzasadnionej przyczyny nie mogą opuścić domów lub wykonują pilnie potrzebne zadania dla dobra społeczności, mogą uzyskać odpust zupełny w Niedzielę Miłosierdzia Bożego, jeśli wyrzekając się cał- kowicie jakiegokolwiek grzechu, jak to zostało powiedziane powyżej, i z za- miarem spełnienia ? gdy tylko będzie to możliwe ? trzech zwykłych warunków, odmówią przed świętym wizerunkiem naszego Pana Jezusa Miłosiernego modlitwę ?Ojcze nasz? i Credo, dodając pobożne wezwanie do Pana Jezusa Miłosiernego (np. ?Jezu Miłosierny, ufam Tobie?).
Gdyby nawet to nie było możliwe, tego samego dnia będą mogli uzys- kać odpust zupełny ci, którzy duchowo zjednoczą się z wiernymi, spełnia- jącymi w zwyczajny sposób przepisane praktyki w celu otrzymania odpustu, i ofiarują Miłosiernemu Bogu modlitwę, a wraz z nią cierpienia spowodowane chorobą i trudy swojego życia, podejmując zarazem postanowienie, że spełnią oni trzy przepisane warunki uzyskania odpustu zupełnego, gdy tylko będzie to możliwe.
Kapłani pełniący posługę duszpasterską, zwłaszcza proboszczowie, winni informować w najwłaściwszy sposób wiernych o tym zbawiennym roz- porządzeniu Kościoła, gorliwie i ofiarnie słuchać ich spowiedzi, zaś w Nie- dzielę Miłosierdzia Bożego, po odprawieniu Mszy św. lub Nieszporów, albo podczas nabożeństwa ku czci Miłosierdzia Bożego, przewodniczyć ? z god- nością należną temu obrzędowi ? odmawianiu zaleconych wyżej modlitw; pomni wreszcie, że ?błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią? (Mt 5, 7), niech głosząc katechezę zachęcają łagodnie wiernych, aby jak najczęściej spełniali uczynki miłości bliźniego lub miłosierdzia, idąc za przykładem i przykazaniem Jezusa Chrystusa, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w drugiej koncesji ogólnej Enchiridion Indulgentiarum.
Niniejszy dekret ma moc wieczystą. Bez względu na jakiekolwiek prze- ciwne rozporządzenia.
Rzym, w siedzibie Penitencjarii Apostolskiej, 29 czerwca 2002 r., w uro- czystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła.
Abp Luigi de Magistris
(tyt. Nova)
Propenitencjarz Większy
Gianfranco Girotti OFMConv
Regens
-------------------------------------------
Cyt. za: L?Osservatore Romano 1 (2003), str. 55?56.
http://www.faustyna.pl/index.php?option ... iew&id=363