Forum DDN - Drogowskazy do Nieba.

  



Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Przeszukiwarka poniższego WĄTKU:
Autor Wiadomość
Post: 16 lut 2015, o 13:16 
Offline
1000p
1000p

Rejestracja: 28 gru 2006, o 10:35
Posty: 6445
18 luty 2015r. - Środa Popielcowa

Post ścisły, msza obowiązkowa.


Obrazek

?Panie! Czymże ja jestem przed Twoim obliczem? Prochem i niczem. Ale gdym Tobie moją nicość wyspowiadał, Ja, proch, będę z Panem gadał?.

(A. Mickiewicz, Dziady, Cz. III, Scena V)

Zwyczaj posypywania głów popiołem powstał wraz z chrześcijańską praktyką pokutną, którą rozpoczynano okres Wielkiego Postu. Od 604 r. Wielki Post rozpoczynał się w środę, kiedy miał miejsce sakrament pokuty publicznej. Po odbytej spowiedzi pokutnicy byli wyprowadzani przed kościół (symboliczne wypędzenie Adama i Ewy z raju), gdzie biskup z prezbiterami sypał na ich głowy popiół parafrazując słowa z Księgi Rodzaju: ?Pamiętaj człowiecze, że jesteś prochem i w proch się obrócisz; czyń pokutę, abyś miał życie wieczne? (Rdz 3, 19). W X wieku do publicznych pokutników zaczęli dołączać również inni wierni zgromadzeni w kościele, którzy także uważali się za grzeszników i chcieli pokutować. W 1091 r., idąc za postanowieniami synodu w Benewencie, przyjął się zwyczaj posypywania głów popiołem w środę rozpoczynającą Wielki Post, upowszechniony następnie w całym Kościele przez papieża Urbana II w 1099 r.. Od tej pory nazywa się ją też oficjalnie Środą Popielcową lub Popielcem. Ostatecznie została ona uprawomocniona w 1570 r., po reformie liturgicznej Soboru Trydenckiego (1545-1563).

?Pamiętaj człowiecze: prochem jesteś i w proch się obrócisz?.Surowym i bardzo wymownym gestem posypania naszych głów popiołem rozpoczynany nasz kolejny Wielki Post. Słowo Boże skierowane do nas dzisiaj pragnie nam przypomnieć, że jesteśmy wszyscy grzeszni i potrzebujemy nawrócenia naszego serca poprzez modlitwę, post i jałmużnę, aby pojednać się z Bogiem i drugim człowiekiem, moim bratem i siostrą.

?Nawróćcie się do Mnie całym swym sercem, przez post i płacz, lament?. Prorok Joel (?Jahwe jest Bogiem?, działał na terenie Jerozolimy pod koniec V w. przed Chr.) przypomina nam, na czym polega prawdziwy post i pokuta: ?Nawróćcie się do Pana Boga waszego!?. Na czym jednak polegałoby nawrócenie? Już sam termin ?nawrócić?, czy ?zrobić nawrót?, wskazuje nam właściwy aspekt interpretacyjny, ponieważ oznacza uznanie dotychczasowego kierunku drogi życia za błędny, fałszywy, a w konsekwencji niebezpieczny. Uświadomienie sobie faktu, że błądzę, czynię zło i popełniam grzech stanowi pierwszy i niezbędny krok w procesie nawrócenia. Przykład wielu świętych (św. Maria Magdalena, św. Paweł, św. Augustyn) poucza nas, że jest to w wielu wypadkach długi i skomplikowany proces zmiany mentalności, hierarchii wartości a przede wszystkim postawy życiowej. Świadomość popełnienia przeze mnie grzechu (to ja jestem jego autorem a nie szukanie wokół siebie winowajców) i nazwanie go po imieniu (?jestem pijakiem?, ?jestem uzależniony od narkotyków, seksu czy hazardu?), sprawia, że przypominam sobie ? tak jak marnotrawny syn ? moje dobrowolne oddalenie się od Boga, mojego Ojca. Co zrobię? Wstanę i wrócę do Ojca, i powiem Mu, że zgrzeszyłem. ?On, bowiem jest łaskawy, miłosierny, nieskory do gniewu i wielki w łaskawości, a lituje się na widok niedoli?. W tym momencie świadomość grzechu zostaje wchłonięta i ubogacona świadomością bezgranicznego miłosierdzia Boga, mojego i naszego Ojca. Pozostaje, zatem tylko pokuta, jako wynagradzanie za moje i innych grzechy. U proroka Joela, pokuta posiada charakter zarówno zewnętrzny (post, płacz, lament, wstrzemięźliwość, modlitwa w zgromadzeniu liturgicznym), jak i wewnętrzny (nawrócenie się do Boga, przemiana wewnętrzna ? ?rozdzierajcie wasze serca?). Dzięki pokucie nawróceni otrzymują od Boga przebaczenie, błogosławieństwo i specjalną moc duchową, tworząc odnowioną społeczność ludu Bożego.

?Zmiłuj się, Panie, bo jesteśmy grzeszni?. Psalm 50 stanowi doskonały rachunek sumienia (uświadamianie sobie własnej grzeszności) i wspaniałą modlitwę człowieka nawróconego i pokornego, który został ?zupełnie obmyty ze swojej winy? i ?oczyszczony ze swojego grzechu?. Teraz trzeba modlić się o nowe i czyste serce oraz o odnowę ?mocy ducha? i dary Ducha Świętego.

?W imię Chrystusa prosimy: pojednajcie się z Bogiem?. Św. Paweł, tak jak prorok Joel i Psalmista, uświadamia nam kolejny fakt, że dar wiary i nieustannego nawracania się nie stanowią indywidualnych i czysto osobistych ?prezentów?, które mogę skrzętnie przechowywać w szufladzie lub trzymać na mojej ulubionej komodzie, lecz stanowią dary dla innych. Innymi słowy, idąc po myśli św. Pawła, człowiek ?ubogacony? (?u Boga?, przepełniony Bogiem, bogaty Bogiem) darem wiary ?w imieniu Chrystusa spełnia posłannictwo jakby Boga samego?. Człowiek wierzący, o czym przypomina nam teraz papież Franciszek, ma być odważnym i radosnym świadkiem wiary.

?A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie?. Pan Jezus podsuwa nam trzy konkretne świadectwa naszej wiary i podstawę naszego stałego nawracania się. Podstawową zasadą postępowania świadków wiary jest odnoszenie wszelkiego działania do Boga, który wszystko widzi, i co więcej, wszystko nagradza, pod jedynym warunkiem: ?żebyście uczynków pobożnych nie wykonywali przed ludźmi po to, aby was widzieli?. Zauważmy najpierw bardzo ciekawą hierarchię wartości, o której mówi nam dzisiaj Jezus Chrystus. Pan Jezus na pierwszym miejscu wymienia dzieła miłosierdzia względem innych ludzi. Co więcej, to, co będzie dzielone z innymi ludźmi, ma być pokornym i cichym gestem miłości a nie krzykliwym i pogardliwym gestem poniżającym ofiarodawcę, a zwłaszcza ofiarobiorcę. Przypomnijmy sobie scenę z życia św. Jana Marii Vianney?a, kiedy jego ?zgorszeni? parafianie napominali go, że tzw. żebracy wykorzystują jego dobroć i naiwność. On świadomy tego faktu odpowiadał dobrodusznie: ?dając Bogu, nigdy nie tracimy?.

Często narzekamy, że nie umiemy się modlić, nasze modlitwy pełne są roztargnień a nawet, że nie są wysłuchane. Pan Jezus najpierw dał nam doskonały przykład, ?o co mamy się modlić? ? ?Ojcze nasz? ? gdzie pierwsze i najważniejsze prośby skierowane są do Boga, naszego, a nie tylko ?mojego? Boga. Inne, niemniej ważne dotyczące naszego życia i naszych relacji z bliźnimi stanowią integralną część modlitwy ? rozmowy z Bogiem. Warunkiem koniecznym wysłuchania naszych próśb-modlitw jest jednak ? o czym często zapominamy ? ?odpuszczanie naszym winowajcom?. Myślę, że brak przebaczenia i pojednania z naszej strony, stanowi nie tylko podstawową przyczynę ?braku?, ?byle jakiej? lub tzw. niewysłuchanej modlitwy, lecz przede wszystkim uniemożliwia prawdziwe nawrócenie i życie z wiary. Dzisiaj Jezus pragnie nas nauczyć ?jak się modlić?. ?Wejdź do swej izdebki, zamknij drzwi? ? to znaczy, najpierw zostaw wszystko, co zewnętrzne, co przeszkadza lub absorbuje twoje zmysły i uwagę (zamknij drzwi intruzom); potem ?wejdź w siebie?, przygotuj się na najważniejsze spotkanie ?i módl się do Ojca twego, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie?.

Mówiąc o poście czy pokucie narażamy się na drwiny i uśmieszki, lepiej jest ? będąc ?poprawnym politycznie i ideologicznie? ? mówić o diecie, higienie psychicznej czy o praktykach dalekiego wschodu (yoga, zen). Tak, jeśli zabraknie wymiaru transcendentalnej wiary i odniesienia do osobowego Boga, wszystko staje zlepkiem modnych lub przestarzałych praktyk. Natomiast w optyce wiary i historii zbawienia każdy najmniejszy gest względem Boga i drugiego człowieka urasta do miary gestu miłości i zbawiania siebie i innych. Jeśli zostawiłeś alkohol, bo zobaczyłeś wokół siebie wielkie spustoszenie: zniszczone zdrowie, bieda materialna, znerwicowana żona i dzieci bojące się własnego ojca, to znaczy, że jesteś na właściwej drodze ? drodze nawrócenia, poprzez doskonalenie się przez post (umartwienie, walka z egoizmem, egocentryzmem), pokutę (zadośćuczynienie, naprawienie krzywd i szkód moralnych i materialnych wyrządzonych bliźnim), czynienie dobra (wspieranie i pomoc innym) i modlitwę (stały dialog z Bogiem, uczestnictwo w życiu sakramentalnym).

Rozpoczynając mój Wielki Post muszę pamiętać, że jest to doskonały czas realnej i bardzo rzeczowej refleksji nad sobą i nad tym, co w moim życiu jest byle jakie i niegodne imienia chrześcijanina. Niech ten ?czas upragniony? wzbudza we mnie nadzieję, że z pomocą łaski Bożej i życzliwych mi ludzi mogę coś zmienić na lepsze w moim życiu. Niech ten ?czas zbawiania? wzbudza we mnie radość z modlitwy, radość z dawania i pomocy drugim oraz radość bycia wolnym od zła i nałogów, które mnie zniewalają i tak bardzo szkodzą innym, nawet tym, których tak bardzo kochamy.

?Panie! Czymże ja jestem przed Twoim obliczem? Prochem i niczem. Ale gdym Tobie moją nicość wyspowiadał, Ja, proch, będę z Panem gadał? (A. Mickiewicz, Dziady, Cz. III, Scena V).

Autor: o. Edmund Kowalski CSsR
Profesor nadzwyczajny Istituto Superiore di Teologia Morale Accademia Alfonsiana ? Rzym


Źródło: http://www.slowo.redemptor.pl/
http://www.radiomaryja.pl/kosciol/sroda-popielcowa-3/

_________________
+ Z Bogiem i Maryją.


Na górę
Post: 18 lut 2015, o 11:24 
Offline
1000p
1000p

Rejestracja: 28 gru 2006, o 10:35
Posty: 6445
Posty

Z Kodeksu Prawa Kanonicznego (prawa kościelnego) Jana Pawła II z 1983 r.




DNI POKUTY


Kanon 1249 ? Wszyscy wierni, każdy na swój sposób, obowiązani są na podstawie prawa Bożego czynić pokutę. Żeby jednak wszyscy przez jakieś wspólne zachowanie pokuty złączyli się między sobą, zostają nakazane dni pokuty, w które wierni powinni modlić się w sposób szczególny, wykonywać uczynki pobożności i miłości, podejmować akty umartwienia siebie przez wierniejsze wypełnianie własnych obowiązków, zwłaszcza zaś zachowywać post i wstrzemięźliwość, zgodnie z postanowieniami zamieszczonych poniżej kanonów.

Kan. 1250 ? W Kościele powszechnym dniami i okresami pokutnymi są poszczególne piątki całego roku i czas wielkiego postu.

[oznacza to, że charakterem tych dni nie da się pogodzić urządzania dyskotek, hucznych zabaw, pijaństwa, wystawnych przyjęć...]

Kan. 1251 ? Wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów, zgodnie z zarządzeniem Konferencji Episkopatu, należy zachowywać we wszystkie piątki całego roku, chyba że w danym dniu przypada jakaś uroczystość. Natomiast wstrzemięźliwość i post obowiązują w środę popielcową oraz w piątek Męki i Śmierci Pana naszego Jezusa Chrystusa.

[W Polsce: na mocy dekretu Prymasa Polski z 30.11.1966 wstrzemięźliwość od mięsa obowiązuje także w Wigilię Bożego Narodzenia, o ile nie przypada Uroczystość czy niedziela; dyspensa od wstrzemięźliwości od mięsa w piątki ? z wyjątkiem Wiekiego Piątku ? dla stołujących się w zakładach zbiorowego żywienia, w których nie przestrzega się przepisów kościelnych, oraz dla wszystkich, którzy nie mają możliwości czynienia wyboru potraw lub z powodu choroby muszą spożywać mięso, ale korzystający z tej dyspensy są obowiązani od czasu do czasu pomodlić się w intencji papieża i złożyć ?jałmużnę postną? (ofiarę) do puszki lub spełniać częściej uczynki miłosierdzia]

Kan. 1252 ? Prawem o wstrzemięźliwości [od mięsa[1]] są związane osoby, które ukończyły czternasty rok życia, prawem zaś o poście [jeden posiłek do syta dziennie, ewentualnie trochę pokarmu rano i wieczorem] są związane wszystkie osoby pełnoletnie, aż do rozpoczęcia sześćdziesiątego roku życia [tj. 18-60 lat]. Duszpasterze oraz rodzice winni zatroszczyć się o to, ażeby również ci, którzy z racji młodszego wieku nie związani jeszcze prawem postu i wstrzemięźliwości, byli wprowadzeni w autentyczny duch pokuty.

[1] Zakaz spożywania potraw mięsnych nie oznacza zakazu spożywania jaj i nabiału oraz przyprawiania potraw tłuszczami zwierzęcymi (wg Konstytucji Apostolskiej ?Paenitemini?)


POST w PIĄTEK w OKTAWIE

a) Wstrzemięźliwość od mięsa w oktawie Narodzenia Pańskiego (i Bożego Ciała)

- TAK, obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych i powstrzymanie się od zabaw, nakazane przez czwarte przykazanie kościelne

b) Wstrzemięźliwość od mięsa w oktawie Wielkanocy

- NIE obowiązuje.

Uzasadnienie:

Zgodnie z Kodeksem Prawa Kanonicznego (kan. 1251) tylko przypadające w piątki uroczystości znoszą ten nakaz.

Jedynie oktawa Wielkanocy ma tak wysoką rangę i wszystkie jej dni są uroczystością Paschy. Wszystkie dni oktawy posiadają taki sam walor jak Niedziela Zmartwychwstania. Okres ośmiu dni traktowany jest jak jeden dzień, jako jedno święto, jako dzień najradośniejszy. Dni oktawy Wielkanocy traktowane są jako uroczystości. Innymi słowy ? nie przyjmują one niejako dodatkowych świąt czy wspomnień, jak to jest w przypadku oktawy Bożego Narodzenia. Dlatego też w oktawie Wielkanocy nie obowiązuje post w piątek.

Natomiast dni oktawy Narodzenia Pańskiego mają rangę o wiele niższą (por. Tabela pierwszeństwa dni liturgicznych nr 2 i 9).

Dlatego nawet uroczystości przypadające w oktawie Wielkanocy muszą być przenoszone na poniedziałek po 2. Niedzieli Wielkanocy, a w dni oktawy Narodzenia Pańskiego obchodzimy różne święta i możemy uwzględniać wspomnienia. Stąd też np. w roku 2011 potrzebna była dyspensa biskupa diecezji na piątek 31 grudnia (św. Sylwestra), ze względu na szczególny charakter ostatniego dnia roku kalendarzowego.




-----
POST w Kościele Rzymskokatolickim

W praktyce wyróżnia się trzy główne rodzaje postów:

Post ścisły ? obowiązuje w Kościele łacińskim (rzymskim) w Środę Popielcową oraz w Wielki Piątek. Polega na powstrzymaniu się od spożywania mięsa (z wyjątkiem ryb) i ograniczeniu posiłków. Obowiązuje wszystkich pełnoletnich do rozpoczęcia 60 roku życia. Konferencje Episkopatu i ordynariusze mają prawo przez własne zarządzenia określać szczegóły zachowania postu. W Polsce post ścisły oznacza spożycie w ciągu dnia wyłącznie jednego posiłku do syta i dwóch niepełnych. Zasady postu w Polsce określa Katechizm Kościoła Katolickiego:
"?Kan. 1252 - Prawem o wstrzemięźliwości są związane osoby, które ukończyły czternasty rok życia, prawem zaś o poście są związane wszystkie osoby pełnoletnie, aż do rozpoczęcia sześćdziesiątego roku życia. Duszpasterze oraz rodzice winni zatroszczyć się o to, ażeby również ci, którzy z racji młodszego wieku nie związani jeszcze prawem postu i wstrzemięźliwości, byli wprowadzeni w autentyczny duch pokuty.?"

Wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych
? obowiązująca w Polsce, polega na powstrzymaniu się od spożycia pokarmów mięsnych (z wyjątkiem ryb) w każdy piątek roku liturgicznego z wyjątkiem uroczystości czyli dni liturgicznych najwyższej rangi (np. w pierwszy piątek po Wielkanocy wstrzemięźliwość ta nie obowiązuje), dla wszystkich w wieku powyżej 14 roku życia do końca życia.
Z przestrzegania wstrzemięźliwości zwolnione są osoby chore oraz te, które nie mają możliwości wyboru pokarmu
(dotyczy m.in. punktów zbiorowego żywienia). Wyjątek ten nie dotyczy postu ścisłego w Środę Popielcową i Wielki Piątek. W szczególnych przypadkach, ze słusznych powodów, dyspensy od zachowania wstrzemięźliwości może udzielić proboszcz własny bądź miejsca poszczególnym wiernym, rodzinom lub grupom wiernych, nakładając wówczas formę zadośćuczynienia do wypełnienia przez wiernych, np. jałmużnę albo modlitwę w intencjach Kościoła.

Post Eucharystyczny
? powstrzymanie się od spożycia pokarmów na godzinę przed przyjęciem Komunii Świętej. Obowiązuje wszystkich przystępujących do Komunii świętej, z wyjątkiem chorych i ich opiekunów oraz kapłanów, którzy celebrują lub koncelebrują Mszę po raz kolejny w danym dniu. Post Eucharystyczny jest nakazany o czym mówią następujące przepisy prawa kanonicznego:
?Przystępujący do Najświętszej Eucharystii powinien przynajmniej na godzinę przed przyjęciem Komunii świętej powstrzymać się od jakiegokolwiek pokarmu i napoju z wyjątkiem tylko wody i lekarstwa? (kan. 919 §1). ?Osoby w podeszłym wieku lub złożone jakąś chorobą, jak również ci, którzy się nimi opiekują mogą przyjąć Najświętszą Eucharystię chociażby coś spożyli w ciągu godziny poprzedzającej? (kan. 919 §3).

Postem nazywa się również dobrowolnie podejmowane przez wiernych postanowienia odmawiania sobie określonych przyjemności, czy też pewnych rodzajów jedzenia albo ograniczania jego ilości.
Według oficjalnej wykładni do IV przykazania kościelnego, w przypadku uzasadnionej niemożliwości zachowania postu w piątek chrześcijanin może podjąć inne formy pokuty.


źródło: http://mamre.pl/Strona/pomoce/prawo-koscielne/posty

_________________
+ Z Bogiem i Maryją.


Na górę
Post: 18 lut 2015, o 11:25 
Offline
1000p
1000p

Rejestracja: 28 gru 2006, o 10:35
Posty: 6445
Przykazania kościelne


Uchwała nr 15/364/2014 Konferencji Episkopatu Polski z dnia 13 marca 2014 r.
w sprawie zatwierdzenia IV przykazania kościelnego
i promulgacji jednolitego tekstu przykazań kościelnych po ich nowelizacji wraz z wykładnią


Podczas 362. Zebrania Plenarnego KEP, które odbyło się w Wieliczce w21-22 czerwca 2013 roku, dokonano nowelizacji IV przykazania kościelnego. W miejsce dotychczasowego zapisu, który brzmi: ?Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach? ? przyjęto nowe brzmienie: ?Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w czasie Wielkiego Postu powstrzymywać się od udziału w zabawach?.

Jak wynika z nowego brzmienia przykazania, okres formalnego zakazu zabaw został ograniczony do Wielkiego Postu. Nie zmienia to jednak w niczym dotychczasowego charakteru każdego piątku jako dnia pokutnego, w którym katolicy powinni ?modlić się, wykonywać uczynki pobożności i miłości, podejmować akty umartwienia siebie przez wierniejsze wypełnianie własnych obowiązków, zwłaszcza zaś zachowywać wstrzemięźliwość? (por. kan. 1249-1250).

364. Zebranie Plenarne KEP, które odbyło się w Warszawie w dniach 12-13 marca 2014 r., określiło zasady dotyczące promulgacji nowelizacji IV przykazania kościelnego. Nowa wersja przykazań kościelnych, w formie ujednoliconej wraz z wykładnią, zostanie podana do wiadomości, a tym samym promulgowana, poprzez rozesłanie do wszystkich kurii diecezjalnych. Zostanie również zamieszczona w Aktach Konferencji Episkopatu Polski.

Jednolity tekst przykazań kościelnych wraz z wykładnią stanowi załącznik niniejszej uchwały.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

+Stanisław Gądecki, Metropolita Poznański, Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski

+ Wojciech Polak Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski



PIĘĆ PRZYKAZAŃ KOŚCIELNYCH


1. W niedziele i święta nakazane uczestniczyć we Mszy świętej i powstrzymać się od prac niekoniecznych.

2. Przynajmniej raz w roku przystąpić do Sakramentu Pokuty.

3. Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć Komunię świętą.

4. Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w czasie Wielkiego Postu powstrzymywać się od udziału w zabawach.

5. Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła.




WYKŁADNIA DLA PIERWSZEGO, TRZECIEGO I CZWARTEGO PRZYKAZANIA KOŚCIELNEGO

PIERWSZE PRZYKAZANIE KOŚCIELNE:


?W niedziele i święta nakazane uczestniczyć we Mszy świętej i powstrzymać się od prac niekoniecznych?.

Na terytorium Polski, świętami nakazanymi poza niedzielami są:

1 stycznia, Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi
6 stycznia, Uroczystość Objawienia Pańskiego (tzw. Trzech Króli)
czwartek po Uroczystości Trójcy Świętej, Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa (tzw. Boże Ciało)
15 sierpnia, Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (Matki Bożej Zielnej)
1 listopada, Uroczystość Wszystkich Świętych
25 grudnia, Uroczystość Narodzenia Pańskiego(Boże Narodzenie).

W niedzielę oraz inne dni świąteczne nakazane wierni są zobowiązani uczestniczyć we Mszy świętej oraz powstrzymywać się od wykonywania prac niekoniecznych, czyli tych prac i zajęć, które utrudniają:

oddawanie Bogu czci,
przeżywanie radości właściwej dniowi świątecznemu,
korzystanie z należytego odpoczynku duchowego i fizycznego (zob. kan. 1247 KPK).

Nakazowi uczestniczenia we Mszy świętej czyni zadość ten, kto bierze w niej udział, gdziekolwiek jest odprawiana w obrządku katolickim (nie tylko rzymskim), bądź w sam dzień świąteczny, bądź też wieczorem dnia poprzedzającego (zob. kan. 1248 § 1 KPK).

Jeśli z braku kapłana lub z innej poważnej przyczyny nie można uczestniczyć w, zaleca się bardzo, ażeby wierni brali udział w liturgii Słowa, gdy jest ona odprawiana w kościele parafialnym lub innym świętym miejscu według przepisów wydanych przez biskupa diecezjalnego, albo poświęcali odpowiedni czas na modlitwę indywidualną w rodzinie lub grupach rodzin (zob.. 1248 § 2 KPK).



TRZECIE PRZYKAZANIE KOŚCIELNE:

?Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć Komunię świętą.?

Okres Wielkanocy obejmuje czas od Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego.

Podczas 205. Konferencji Episkopatu Polski Biskupów Diecezjalnych, która odbyła się w Warszawie, dnia 21 marca 1985 roku, Konferencja Episkopatu Polski ustaliła, że okres, w którym obowiązuje czas Komunii wielkanocnej, obejmować będzie okres od Środy Popielcowej do Niedzieli Trójcy Świętej.

CZWARTE PRZYKAZANIE KOŚCIELNE:

?Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w czasie Wielkiego Postu powstrzymywać się od udziału w zabawach?.

Post obowiązuje w Środę Popielcową i w Wielki Piątek wszystkich między osiemnastym a sześćdziesiątym rokiem życia (zob. KPK 1251-1252).

Wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych obowiązuje w Środę Popielcową oraz piątki całego roku z wyjątkiem uroczystości (zob. KPK 1251). Dotyczy wszystkich, którzy ukończyli czternasty rok życia. Zachęca się do zachowania wstrzemięźliwości także w Wigilię Narodzenia Pańskiego.

Uzasadniona niemożliwość zachowania wstrzemięźliwości w piątek (np. zbiorowe żywienie) domaga się od chrześcijan podjęcia innych form pokuty.

Powstrzymywanie się od zabaw sprzyja opanowaniu instynktów i sprzyja wolności serca (zob. KKK 2043). Obowiązuje we wszystkie dni Wielkiego Postu.

Nowelizacja zapisu czwartego przykazania nie zmienia w niczym dotychczasowego charakteru każdego piątku jako dnia pokutnego, w którym katolicy powinni ?modlić się, wykonywać uczynki pobożności i miłości, podejmować akty umartwienia siebie przez wierniejsze wypełnianie własnych obowiązków, zwłaszcza zaś zachowywać wstrzemięźliwość? (zob. kan. 1249-1250). Wyjątkiem są jedynie przypadające wtedy uroczystości. Jeśli zatem w piątek katolik chciałby odstąpić ze słusznej przyczyny od pokutnego przeżywania tego dnia, winien uzyskać odpowiednią dyspensę.


źródło: http://mamre.pl/Strona/pomoce/prawo-kos ... -koscielne

_________________
+ Z Bogiem i Maryją.


Na górę
Post: 18 lut 2015, o 11:28 
Offline
1000p
1000p

Rejestracja: 28 gru 2006, o 10:35
Posty: 6445
Dziś Środa Popielcowa. Rozpoczyna się Wielki Post


Przypadająca dziś Środa Popielcowa rozpoczyna 40-dniowy Wielki Post. Dla wiernych jest on wezwaniem do pokuty i przemiany życia.

Wielki Post w Kościele katolickim to także czas przygotowań, poprzez rekolekcje i spowiedź, do największego święta w całym roku liturgicznym ? Zmartwychwstania Pańskiego, czyli Świąt Wielkanocnych.

Ks. prof. Jan Machniak, dyrektor Katedry Teologii Duchowości Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, powiedział, że Środa Popielcowa i Wielki Post to okazja, by przyjrzeć się własnemu postępowaniu.

- Trzeba spojrzeć na dwa podstawowe wymiary ? relację z Bogiem i bliźnim. Potem na relację społeczną w stosunku do większej wspólnoty, jaką jest parafia, wspólnota w pracy czy w szkole, abyśmy w tych środowiskach żyli Ewangelią Chrystusową, abyśmy zrezygnowali z tego, co jest rutyną, zewnętrzną formalnością ? powiedział ks. prof. Jan Machniak.

Środa Popielcowa swą nazwę przyjęła z obrzędu posypywania głów popiołem. W liturgii symbolowi temu towarzyszą wypowiadane przez kapłana słowa: ?Prochem jesteś i w proch się obrócisz? lub ?Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię?.

To gest uznania swojej niewystarczalności i zależności od Boga. W Środę Popielcową obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych i post ścisły. Oznacza to, że powinniśmy spożyć trzy posiłki w ciągu dnia, w tym tylko jeden do syta.

RIRM


źródło: http://www.radiomaryja.pl/informacje/dz ... elki-post/

_________________
+ Z Bogiem i Maryją.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 67 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  
Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu, jak była na początku, teraz i zawsze i na wieki wieków. Amen.
Czytając to Forum DDN, wyrażam swoją Miłość do Maryi i Jezusa Chrystusa, wierząc w Jego Wszechmoc i Miłosierdzie.

"Od Prawdy zależy przyszłość naszej Ojczyzny" - święty Jan Paweł II

Sanktuarium Matki Bożej Kębelskiej w Wąwolnicy Jezu Ufam Tobie!